Een Lot uit de loterij

Le Lot, 481 kilometer lang maar hemelsbreed slechts 200 kilometer. Als je deze prachtige rivier op Google Earth bekijkt begrijp je meteen waarom. Langzaam kronkelt de bochtige Lot door diep uitgesleten dalen. Vanaf het water gezien is het na elke bocht weer een verrassing wat voor prachtig landschap, of welk idyllische plaatsje er nu weer tevoorschijn komt. Grote steile rotswanden wisselen af met glooiend landschap vol mais of zonnebloemen. Ongerept is voor mij de vertaling van de Franse Lot.

Strategy Lot 57721
Na elke bocht is het weer een verrassing wat voor mooi landschap er tevoorschijn komt.

De rivier de Lot was in 2006 een van mijn eerste bestemmingen toen ik begon met vissen in Frankrijk. Vriend Richard was al eerder geweest en viste succesvol vanuit een tuin van een vakantievilla. Dat klonk wel interessant en dus planden we een week in met z’n drieën samen met andere vismaat Frank. Het was meer een gezelligheidstrip, want veel vis kwam er niet op de kant. Het was voorjaar, de Lot stroomde hard en met z’n drieën vanuit een tuin was niet zo’n succes. Toch was ik meteen onder de indruk van de rivier en van de rust die er in het gebied heerst.

Strategy Lot 5778

In de jaren die volgden viste ik voornamelijk in noord- en midden Frankrijk, maar zo af en toe keerden we terug naar de Lot. We bevisten verschillende stekken en vingen hier en daar onze vissen. Toch bleef het taai. De rivier leek nooit echt het achterste van haar tong te laten zien. Daarnaast werd ik verleid door het nog veel rustiger gelegen gebied tientallen kilometers stroomopwaarts van waar wij ons bevonden. De Lot is hier nog veel bochtiger en stuwvakken zijn er gemiddeld slechts twee a drie kilometer lang. De bodem bestaat uit kiezels en is op de meeste plekken slechts vier meter diep, in tegenstelling tot de tien meter van het meer stroomafwaarts gelegen gedeelte. Omdat er nauwelijks barrages zijn is de rivier hier erg wispelturig en kan het zomaar ineens keihard gaan stromen. Zelfs in de zomer na weken zonder neerslag. Je moet hier echt het geluk hebben dat je er in de juiste periode bent, zo niet dan is het bij voorbaat eigenlijk al een kansloze missie.

Strategy Lot 5774
Een adembenemende omgeving!

In de zomer van 2014 keerde ik terug naar de Lot. Niet om te vissen, maar puur om te genieten van die prachtige omgeving. Met mijn vriendin Mellaney stond ik op een camping aan de Lot, dus uiteraard werden er wel wat karpers uitgeharkt. Tegelijkertijd bekeek ik de rivier goed en maakte voor mezelf al een plan voor de komende jaren. Vanaf 2015 ga ik hier aan de slag. Ik stelde mezelf als doel dat ik in ieder geval doorga totdat ik mijn PR hier heb gevangen. Maar ik besefte toen al goed dat ik mijn hele leven zou kunnen blijven vissen op de Lot. Zoveel water, zoveel uitdaging, zoveel rust.

Strategy Lot 5773
Vanaf 2015 ga ik hier aan de slag.

Verkenning
In 2015 begon dus het hele avontuur. Naja, eigenlijk al in 2014. Ontelbaar veel uren heb ik achter Google Earth gezeten om alles in kaart te brengen. Waar zijn paadjes, waar staat de zon wanneer? Waar kunnen we de stroming ontwijken? Met een boekwerk vol speldjes en aantekeningen viste ik in maart, mei, juli en oktober op de Lot. Het was wisselvallig. In al die visdagen had ik op een afgesloten water ontiegelijk veel meer bakken kunnen vangen dan dat ik op de Lot heb gedaan. Toch zou ik voor geen goud hebben willen ruilen. Vissen op de Lot is het mooiste wat er is. En we zijn bijna geen karpervisser tegen gekomen. Behalve een zeer bekende Engelse visser dan, die er vijf maanden aaneengesloten zat en slechts een handjevol vissen wist te vangen. Zo is vissen op de rivier nou eenmaal. Je zult het altijd afleggen tegen anderen die vissen op afgesloten wateren. Maar als de beloning komt…

Strategy Lot 57716
Prachtige beloning uit een magische rivier!

2015 was echt een verkenningsjaar. Om echt alles uit een nieuw water te halen is veel investeren noodzaak. Zeker op een water als de Lot. Er zijn zoveel verschillende stuwvakken met elk z’n eigen bestand en spelregels. Toch leerde ik de Lot goed kennen en voelde het vanaf de afslag Cahors steeds meer als thuis komen. In juli heb ik de laatste puzzelstukjes bijeengelegd. Urenlang, dagenlang dobberde ik in mijn rubberboot over de rivier. ’s Nachts, ’s ochtends, ’s middags, vaak zonder hengels. Ik voerde, observeerde, met polaroid of duikbril, net zo lang tot ik ze snapte. Ik zag de matrix. De karpers van de Lot leven in een wereld waar zij kunnen gaan en staan (zwemmen) waar ze willen. Ze zijn niet afhankelijk van vissersaas. Sterker nog, er is een overvloed aan natuurlijk voedsel. Niet gek dat er geruchten gaan over (relatief) grote aantallen megabakken van ver over de 60 pond.

Strategy Lot 57713
Ik zag de matrix...

Roszones
Wat mijn eerste grote ontdekking was is dat de Lotkarpers azen in bepaalde zones. Dit komt zo nauw aan, dat als je er een paar meter vandaan voert, het voer er nog ligt. Een paar meter maakt dus het verschil tussen vangen of blanken. Ik ga niet uitleggen hier wat die zones zijn, dat verdienen de Lotvissen niet. Daarnaast is het ook veel mooier om dit zelf te ontdekken. Ik wil ook niet beweren dat het overal op de Lot hetzelfde is, en ook niet in elk seizoen. Maar in de zomer, in de stroomopwaarts gelegen stukken waarover ik schrijf zeker. Als je die kennis hebt, wordt het rossen. Ik noem deze zones vanaf nu daarom ook de ‘roszones’.

De roszones zijn niet gemakkelijk te vinden, maar de meeste stuwvakken hebben er wel één a twee. Het kost mij nu ongeveer een dag varen met fishfinder en met polaroid op de neus om een roszone te vinden. Eenmaal gevonden dan is het voeren en de volgende dag afromen. Elke keer is het raak. Het gekke van roszones is dat de karpers zich er best goed op hun gemak voelen. Niet zelden ben ik er overdag doorheen gevaren en zag ik grote aantallen karpers gewoon rustig zwemmen. Er waren regelmatig exemplaren waar ik graag mee zou willen poseren voor de camera.

Strategy Lot 5777
De meeste roszones zijn niet vanaf de kant bereikbaar, maar gelukkig is er een oplossing!

Na de grote ontdekking, die we pas op een van de laatste dagen van de julisessie deden, keerden we terug in oktober. Dit was echt een fiasco. Pech met de auto, ziek en hele harde stroming. De roszones waren onbevisbaar geworden. Slechts enkele stekken buiten de stroming waren te doen en hier vingen we gelukkig nog een paar troostkarpers.

In juli 2016 moest het dan gaan gebeuren. Tien dagen de tijd om de kennis die we hadden opgedaan te gaan gebruiken. Hoe gaan we die zones echter bevissen? 90% is onbevisbaar vanaf de oevers. Met de auto bij de rivier komen is niet eenvoudig, maar met boten naar een stek toe evenmin. Plekken om je stretcher neer te zetten zijn er simpelweg bijna nergens. Gelukkig was er een oplossing: Hans Dumont van Soul of the Lot! Hans verhuurt speciaal ingerichte boten voor het karpervissen op de rivier. De boten zijn ruim, stabiel en hebben twee luxe bedden wat het nachtvissen waar dan ook mogelijk maakt.

Strategy Lot 5779
Exact op het afgesproken tijdstip is Hans daar!

Aan boord!

Na een lange nachtrit arriveren we aan een voor ons bekend stadje aan de Lot. De rivier ligt er mooi bij, al staat er behoorlijk wat stroming. Gelukkig heb je hier vanuit de boot een stuk minder last van omdat je tegen de stroming in of met de stroming mee kunt vissen. We vissen deze nacht ergens instant met een paar hengels vanaf de kant, aangezien Hans morgen pas de boot komt brengen. Zo kunnen we eerst een stek goed aanvoeren. Snel pompen we de boot op en varen richting de eerste roszone. We kennen deze nog van vorig jaar en weten eigenlijk al vrij zeker dat deze zone vis gaat opleveren. Al snel zien we een grote school karpers zwemmen welke we natuurlijk even goed vastleggen op film. Al schrikt het de vissen wat af, toch voeren we meteen zo’n twintig kilo bollen. De volgende ochtend worden we een ongeveer een kilometer verderop wakker met een blank. Toch ook wel lekker om even een nachtje door te slapen. We pakken alles in en varen richting de trailerhelling waar we om 12:00 hebben afgesproken met Hans. Exact om 12:00 zien we vanuit de verte een dikke Rangerover aan komen rijden met een enorme trailer en dito boot erachter. Na een gezellig praatje met Hans en zijn vrouw Laura wordt de boot zorgvuldig te water gelaten en volgt de uitleg. Het eerste wat aan boord gaat is de koelkast op gas, die we nog net voor vertrek hebben aangeschaft toen we het weerbericht zagen. Elke dag temperaturen van meer dan 35 graden doen het bier geen goed zullen we maar zeggen. Achteraf kan ik nu schrijven dat het echt een uitkomst is als je niet veel naar de supermarkt wilt gaan. Alles blijft vers! Als een kind zo blij richten we alles in en begint de boot al een beetje als ons huisje te voelen. Ruim 150 kg aas en de rest van onze rotzooi passen en meten we onder de bedden. De rest van het aas laten we in de auto liggen die we wegzetten in het dorp.

Strategy Lot 57717
Vissen op stekken waar je vanaf de kant onmogelijk bij kunt is nu wel mogelijk.

Voor de eerste voorgevoerde roszone hoeven we slechts tien minuten te varen. Deze stek wilden we in 2015 al graag bevissen, echter dit was gewoon niet te doen vanaf de kant. Nu is geen enkele karper meer veilig voor ons en met die motivatie rammen we de steekstokken in de bodem. Oef dat is geen eenvoudige klus gezien het feit dat ook hier de bodem louter uit (grove) kiezels bestaat. Terwijl Chris na een paar mislukte pogingen de boot op z’n plek houdt in de (harde) stroming probeer ik het nog een keer en vanuit het niets krijg ik ineens grip. Zo zie je maar de aanhouder wint. Eenmaal vast en stabiel gaan we de hengels klaarmaken, maar natuurlijk eerst een koud biertje uit de koelkast!

Omdat het inmiddels al vrij laat is besluiten we om nog niet te voeren op een ander stuk. Dit is de enige roszone van dit stuwvak en als we nu nog een sluis door moeten heen en terug wordt het al snel nachtwerk. Morgen weer een dag, de Lot maakt je relaxed.

De eerste nacht levert vier karpers op. Het lijkt alsof er een uitzetting is gedaan want het zijn alleen maar torren! Vorig jaar vingen we op dit stuk toch beduidend groter met enkele vissen tot net geen 40 pond. Toch is de eerste nacht op de boot een succes en dat moet natuurlijk gevierd worden met een koud rosétje. We besluiten om nog een nacht te blijven. Eigenlijk is dat tegen onze principes, omdat we van mening zijn dat je nooit twee nachten op een stek moet vissen. Elke dag verkassen is gewoon veel productiever. Je vangt je stek leeg en dan is het de tweede nacht meestal niks of slechts een of enkele vissen. Ook is mijn ervaring dat dat dan vaak kleinere vissen zijn. Een nacht extra blijven geeft ons nu echter wel de mogelijkheid om alvast een stek aan te voeren. Chris vaart daarom na de lunch een stuk stroom af om op het volgende stuwstuk te voeren. Een paar uur later is hij terug en worden de lijnen uitgevaren. De nacht brengt weer vier karpers, wederom geen grote exemplaren. Bakkie, ontbijtje, steekstokken los en op naar de volgende stek!

Strategy Lot 5775
Elke sluis opent weer een hele nieuwe wereld!

Le Bossue
Het volgende stuwstuk staat volgens lokale vissers als zeer moeilijk bekend, wat voor enige zenuwen zorgt bij ons. We hebben er nog nooit gevist en verhalen als één vis op vier nachten maakt het spannend. Ook gaan er verhalen over een massieve vis genaamd ‘le bossou’, een vatsige 60er met een grote knik achter z’n kop. Waar we hier al blij zouden zijn met één run, krijgen we deze nacht tegen al onze verwachtingen maar liefst zes aanbeten waarvan we er vijf vangen. Bij elke dril giert de adrenaline door ons lijf en maken we elkaar steeds helemaal gek door te zeggen dat de bossou aan de haak zit. Helaas komt de bossou niet langs, maar vang ik wel een zeer brute schub van rond de 40 pond. De eerste rivierbak is binnen!

Strategy Lot 57711
De eerste bak is een feit!

De dagen die volgen gaan we als een goed geoliede machine de rivier af. Elke dag wordt er gevoerd op andere stekken en elke nacht wordt er (goed) gevangen. Het bootvissen is zeer comfortabel. In plaats van alles in te pakken en in de auto te proppen is het nu gewoon hengels binnen draaien en motor starten. Toch is het ook een keiharde werksessie. Elke dag wordt er op een andere stek gevist, wat betekent dat er ook steeds andere stekken aangevoerd moeten worden. Sluis in, sluis uit, roszones zoeken en aanvoeren, sluis in, sluit uit, onderlijnen maken, naar de supermarkt, de auto meerijden, enzovoort.

Strategy Lot 57718
De onderlijnen zijn basic, maar doen hun werk prima!

En dan heb ik het nog niet eens over de grote hoeveelheden witvis die je elke nacht kan binnentakelen voordat je eindelijk een keer een karper vangt. En dan weer die rigs met veel precisie op de juiste plek positioneren. We doen werkelijk geen oog dicht, ook al voelen de bedden alsof we thuis op onze Auping liggen. We steunen en kreunen de hele nacht totdat we ’s ochtends vroeg, gewekt door de hete zon, weer een paar bewaarzakken zien liggen in het glasheldere water. Het ochtendritueel blijft genieten. Vanaf het moment dat je je ogen opent waan je je in een paradijs. Het eerste wat je ziet is een prachtige omgeving. Het volgende is neerploffen op de stoelen op het dek met een heerlijk bakkie versgemalen koffie. Waarna er een frisse duik wordt genomen in het heldere en schone water van de Lot. De buit van afgelopen nacht in de opblaasbare onthaakmat, achter de boot en richting de oevers voor een fotosessie.

Strategy Lot 57720
De Lot is een droomwater...

Het is een droomsessie. De Lot is een droomwater. Ik zou er uit eigen belang ook eigenlijk niet over moeten schrijven. Ach, 481 kilometer, zoveel water, zoveel stekken. Zoveel mooie vissen. Elk stuwvak is goed en rustig. Ik zou nog wel weken kunnen blijven. Met een dagje rust tussendoor, want we zijn werkelijk gesloopt. Echter, het aas, ruim 200 kg, is op. Het is gewoon ongelooflijk hoeveel je kunt voeren. 20, 30, 40 kg? Het maakt niet uit, elke keer is het blijkbaar allemaal weg. Wat een vis moet hier zitten! Moe en voldaan smeken we Hans of hij ons alsjeblieft uit dit werkkamp wil verlossen. De volgende dag verlaten wij na een flinke schrobsessie het dek van ons verblijf.

Strategy Lot 57712
Ons werkkamp met prachtig uitzicht!

Conclusie
Ik begrijp dat ik je enthousiast heb gemaakt en je meteen plannen wilt maken voor een sessie aan of op de Lot. Toch raad ik iedereen aan om eerst eens kennis te maken met de rivier. Zie het als een eerste date. Ga kijken welke plekjes jou aanspreken en wees vooral geen volgeling. Alles zelf ontdekken geeft zo veel meer voldoening. En wees niet bang, de Lot zal je ervoor belonen, want zij herbergt overal schatten. Misschien komen we elkaar tegen, nu of over tien jaar. Zolang de Lot door het mooie landschap kronkelt, blijf ik er thuis komen.

Joachim Stelma

Archief
 Expeditie Zupansic

Bevroren oevers, ijskoude nachten en de kachel op de hoogste stand. Klappertandend naar je hengels staren terwijl de lucht strak blauw is, er geen zuchtje wind staat en de dauwdruppels in je tent langzaam...

Grade Keep Sack System

De laatste paar jaar is er een trend ontstaan waarbij karpervissers weighslings gaan inzetten als een bewaarzak. Dat is naar ons idee niet de bedoeling...

Strategy verwelkomt Dennis Hellings

Strategy verwelkomt Dennis Hellings. Strategy heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. De combinatie van een gedegen praktijkervaring en...

Si beetmelders

Deze nieuwe Si 3+1 draadloze set is een lust voor het oog. De Si beetmelders kenmerken zich door een uiterst slank en stijlvol design.

Outback Chaser Rolable Unhooking Mat

Een ideale mat voor het stalken of als je geen grote onthaakmat mee kunt of wilt nemen. De mat is na het uitrollen al...

Strategy Sunglasses

Een goede polaroid bril is een onmisbaar item binnen de karpervisserij. Niet louter en alleen om vis te spotten, maar vooral ook om schone plekjes te zoeken.

Een Lot uit de loterij

Strategy verwelkomt Dennis Willemsma

Strategy heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. De combinatie van een gedegen praktijkervaring en toegewijde productontwikkeling is...

Lovely springtime

Pieter heeft een erg succesvol voorjaar achter de rug. Diverse buitenlandse trips leverde hem een aantal schitterende vissen op, maar ook in Nederland verliep het niet slecht!

Ready for the shock?

Terwijl het voorjaar eindelijk is aangebroken en ik met een bak koffie in de hand en een felle ochtendzon in mijn gezicht over het door mij gekoesterde water tuur, waan ik mij weer even 16 jaar oud.

The Scale

Bij een mooie of speciale vangst willen we graag weten hoeveel de vis weegt. Een goede en degelijke weegschaal is dan geen overbodige luxe.

Grade M-Brace Landing Net

Dit Grade landing net is de absolute top binnen het huidige aanbod van schepnetten en een lust voor het oog! Met het ontwerp van een gracieus ogend, maar zeer degelijk aluminium spreidblok hebben wij een uniek...

Outback The Elevator Landing Net

Dit Outback net is de absolute top in zijn segment. Het schepnet kenmerkt zich door een zelf ontworpen, robuust, aluminium ‘oversteekblok’. De armen en de...

Mandy verbetert haar PB schubkarper

"Mandy ? Can you come to the working party in Juli "? Dat zijn woorden die als muziek in mijn oren klinken. Overdag wat klusjes verrichten, en in de avond/nachtelijke uren vissen aan...

´De Balkan Chaos vs De Thuisblijver´

Pieter en Martijn zijn lekker aan het timmeren op een water ergens in de Balkan terwijl ik thuis op mijn zolderkamer zit te timmeren op mijn laptop. Om de haverklap komen er...

Randmeren Carp Cup 2017

Op 22-23 en 24 september wordt voor de derde keer de R.C.C. (Randmeren Carp Cup) gehouden. Dit grote spektakel wordt georganiseerd door Strategy (hoofdsponsor) en De KSN regio Zwolle.